Fern blad

SOMATIC EXPERIENCING

Föreningen Sverige
Aktuellt

Vi har känt en längtan efter att delta i en svenskspråkig gemenskap kring SE. Kanske kan vi fungera som SE-föreningens fikarum? En plats där vi får lära känna varandra, veta mer om kompetenser, intressen och passioner? En plats där vi bygger en kollegial gemenskap som får SE att lyfta och ta Sverige med storm? En plattform där oväntade samarbeten och förverkligande av idéer kan uppstå?

Vi möts i cirkel för att alla röster ska höras. Alla behöver inte vilja vara med på allt, så länge minst två personer är intresserade av att förverkliga en idé kan vi börja samskapa den. Med förhoppning om en träff vi trivs under och lämnar med ett väckt socialt engagemangsystem, och en känsla av lätthet och påfyllnad! Sprid gärna inbjudan till andra svenskspråkiga SEP och studenter i ditt nätverk

Inför våren planeras följande möten.

13/2 kl 15-17 Tema Ledarskap

13/3 kl 18-20

9/4 kl 15-17

14/5 kl 18-20

11/6 kl 15-17

Vår huvudsakliga kommunikation kring detta sker via vår Facebookgrupp. Där finns länk till mötena.

Vi är öppna för att hitta på andra aktiviteter också. Om du känner att du skulle vilja engagera dig i att vara med och bygga vårt Svenska SE community så tveka inte att höra av dig till Gustav Elmberger (gustavelmberger@gmail.com).

Varmt välkomna på möten under året!

Communitygruppen

Sofie och Gustav

Monique Pfaltz, professor vid Mittuniversitetet berättar om genomförd och planerad forskning kring några av effekterna av Somatic Experiencing.

"Monique Pfaltz will present some of the research that she and her team at Mid Sweden University are currently conducting in collaboration with several SE trainers and teachers from Sweden, Norway and Switzerland. On the one hand, she will present first results of a project that assesses if a single SE session can have a positive effect on how people feel in social situations (for example, how safe someone feels in the presence of others) and how this is affected by developmental trauma. On the other hand, she will present a planned study (randomized controlled trial) that will assess the effect of 15 SE sessions in individuals with a history of developmental trauma who are currently suffering from depression and/or posttraumatic stress disorder."

Dag & Tid: 2024-03-05 klockan 19:00-20:00

Mötet sker via ZOOM och är öppet att ansluta till för alla intresserade.

Evenemanget arrangeras av vår grannförening i Norge.

Du hittar länken till evenemanget på:

och

För att ansluta till mötet klickar du där det står:

Digitalt arrangement – Zoom

Varmt välkommen!

Välkomna till Somatic Experiencing Föreningens gratis Webinar på Zoom.

Föreläsare: Åsa Dalaryd, SEP och läkare som arbetat på Danderyds Smärt och Stressrehab.

Anmälan: Via epost till info@seforeningen.se, senast 22/11, så skickar vi en länk för Zoom-mötet.

Öppen: för alla med kontakt med utmattningssyndrom

Åsa: ” Jag tänker berätta lite om mina erfarenheter och dela med mig av mina fantastiska kollegors mångåriga kunskap som gjort att jag fått ökad förståelse i arbetet med utmattade klienter och hur jag som SEP har integrera detta i mitt klientarbete. Vill även försöka ge tips om vad man bör tänka på, t.ex. vilka medicinska undersökningar som man bör ha gjort. Ev medicinering, mm.

Min erfarenhet är att SE har varit till stor nytta både för dessa klienter och även när jag själv drabbats utav utmattning.”

I slutet av webinariet kommer det att finnas tid för frågor och diskussion.

Ni får gärna skriva ett mail till mig så jag kan försöka besvara det som känns angeläget för er.

Hjärtligt välkomna att delta!

Styrelsen i Somatic Experiencing Föreningen Sverige