Stadgar
Stadgar SE-föreningen Sverige
Senast föregående stadgar antagna av föreningens ordinarie årsstämma den 15 mars 2024.
§1 FÖRENINGENS NAMN OCH SÄTESORT
Somatic Experiencing® Föreningen Sverige, Stockholm.
§2 ÄNDAMÅL
Föreningen har som syfte
– Att verka för att sprida kunskap och medvetenhet om SE i Sverige
– Att verka för en kvalitetssäkring av SE-terapeuter i Sverige bland annat genom samarbete med utbildningsorganisatörer
– Att skapa ett medlemsregister
– Att erbjuda medlemmarna ett forum för tillhörighet och samverkan
– Att informera om och erbjuda fortbildning
§3 MEDLEMSKAP OCH ETIKFRÅGOR
Somatic Experiencing Föreningen Sverige är en ideell förening som består av yrkesverksamma med olika grundutbildning som fullgjort Intermediate-nivå i utbildningen hos en SE-organisatör som har eller har haft ett juridiskt avtal med SEI (Somatic Experiencing International) och antingen innehar ett diplom med titeln SEP (Somatic Experiencing Practitioner) eller ett intyg för fullgjord Intermediate-nivå. Föreningen är både strukturellt och juridiskt oberoende av någon Somatic Experiencing-organisatör.
Studentmedlemskapet är begränsat till en tidsperiod om 3 år. Ansökan om medlemskap görs hos styrelsen vilka godkänner eller avslår medlemskap.
Medlemmen förbinder sig att följa föreningens stadgar och dess etiska riktlinjer. Etiska frågeställningar lämnas till den etiska kommitén hos EASE tills föreningen har en regional, men från styrelsen fristående etisk kommité, tillsatt av årsmötet.
§4 ÅRSMÖTE
Föreningens högsta beslutande organ är årsmötet, på vilket varje närvarande röstberättigad medlem har en röst. Ordförande har utslagsröst.
Ordinarie årsmöte äger rum senast 31 mars. Kallelse sker via mejl till medlemmarna senast en månad före årsmötet. Bokslut, verksamhetsberättelse, revisionsberättelse samt eventuella motioner samt styrelsens yttrande över dessa skall vara medlemmarna tillhanda senast två veckor före årsmötet.
Dagordning vid ordinarie årsmöte skall innehålla följande punkter:
– Årsmötets öppnande
– Fastställande av dagordning
– Frågan om mötets behöriga utlysande
– Val av mötesordförande
– Val av mötessekreterare
– Val av två justerare, tillika rösträknare
– Styrelsens verksamhetsberättelse
– Styrelsens ekonomiska berättelse
– Revisionsberättelse
– Frågan om styrelsens ansvarsfrihet
– Motioner
– Fastställande av medlemsavgift
– Val av styrelseledamöter, revisorer och valberedning
– Övriga frågor som närvarande medlemmar vill anmäla till styrelsen för vidare behandling
– Årsmötets avslutande
Nya punkter på dagordningen kan ej tas upp på årsmötet.
Årsmötet kan besluta om och bilda arbetsgrupper.
Beslut på årsmöte görs genom majoritet av de röstberättigade. Ordföranden har utslagsröst.
Extra årsmöte skall hållas då styrelsen finner det erforderligt eller om minst en tredjedel av medlemmarna så begär. Styrelsen sänder ut dagordning senast sju dagar efter att extra årsmöte begärts och årsmöte hålls senast fyra veckor efter utlysandet.
Beslut på extra årsmöte tas genom majoritet av de röstberättigade.
§5 STYRELSEN
Mellan årsmöten är styrelsen föreningens högsta beslutande organ. Ordföranden har utslagsröst.
Styrelsen består av minst 4 och max 7 ledamöter med rollerna ordförande, vice ordförande, kassör och sekreterare. Resterande styrelsemedlemmar är ledamöter. Styrelsen förpliktar sig att sammanträda minst 4 gånger per år. Minst ett tillfälle behöver vara i form av fysiskt möte.
Mandatperioden för styrelsen är två år. Styrelsemedlemmar kan återväljas. Styrelsen konstituerar sig själva på första styrelsemötet och fördelar styrelseuppdragen internt.
Styrelsen kan besluta om och bilda arbetsgrupper.
Styrelsen för beslutsprotokoll.
Styrelsen är ansvarig för föreningens verksamhet och ekonomiska förvaltning och skall inför ordinarie årsmöte sammanställa verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse.
Medlemmarna i styrelsen har möjlighet till en kursrabatt om max 1500 kr per år och ledamot om föreningens ekonomi tillåter.
De styrelsemedlemmar som organiserar och assisterar under en workshop anordnad av föreningen får en gemensam summa om max 1500 kr att spendera på lunch om föreningens ekonomi tillåter.
§6 FIRMATECKNING
Föreningens firma tecknas av ordförande och kassör var för sig.
§7 EKONOMI
Betalning av medlemsavgift krävs för medlemskap i föreningen. Avgifternas storlek beslutas på årsmötet. Medlemsavgiften är uppdelad på 80 % administrativ del (avdragsgill) och en föreningsavgift om 20 %.
Föreningen kan skaffa sig intäkter genom egna aktiviteter och arrangemang.
Föreningens medel skall användas i överensstämmelse med ändamålsparagrafen.
§8 VERKSAMHET OCH RÄKENSKAPSÅR
Föreningens räkenskapsår är kalenderåret.
Räkenskap för föregående år sänds till medlemmarna tillsammans med dagordning för årsmötet.
Räkenskapen skall dessförinnan revideras av på årsmötet två valda revisorer.
§9 STADGEÄNDRINGAR
Förändringar i dessa stadgar kräver beslut på ordinarie eller extra årsmöte med två tredjedelars majoritet.
Förslag till ändringar skall vara utsänt tillsammans med dagordningen.
§10 UTESLUTANDE
Styrelsen kan föreslå uteslutande av medlem.
Uteslutning kan endast beslutas på ordinarie eller extra årsmöte.
§11 UPPLÖSNING AV FÖRENINGEN
Föreningen röstar om upplösande vid årsmötet, varvid 4/5 delars majoritet krävs.
Föreningen upplöses om årsmöte ej genomförts på två år.
Vid upplösning skall eventuellt ekonomiskt överskott användas till nyttiga ändamål som överensstämmer med föreningens ändamål.
Text i Box 2:
Etiska riktlinjer för medlemmar i SE-föreningen Sverige, antagna 2015-05-11
1 Syfte
Riktlinjerna är vägledande för medlemmarnas praktik av SE, som behandlare, psykoterapeut, lärare, organisatör av utbildningen, handledare och forskare.
2 Grundläggande principer
De etiska riktlinjerna ska:
– ge vägledning för etisk och professionell praktik av SE som föreningens medlemmar är förpliktigade att uppfylla
– ge stöd för kvalitetssäkring vid utövande av SE-behandlingen
– ge vägledning för etiskt och professionellt kollegialt förhållningssätt
– ligga till grund för rådgivning om, och klagomål vid överträdelse av de etiska riktlinjerna.
3 Generella riktlinjer för utövande av SE-behandling
SE är en kunskap och förmåga att återetablera nervsystemets självreglerande funktioner när det är obalans som följd av inre och yttre belastningar (chock, trauma och utvecklingsmässig stress) som överstiger personens resurser.
Det är den enskilda medlemmens ansvar att integrera SE-professionen i den/de metoder, som den berörda behärskar sedan tidigare med hänsyn tagen till denna/dessa metoders etiska riktlinjer.
Föreningens etiska riktlinjer bygger på förutsättningen att utbildningen till SE® – practitioner är en specialistutbildning som påbyggnad ovanpå den/de kompetenser som är en förutsättning för att bli antagen till utbildningen och för att bli medlem i SE-föreningen Sverige. (Utbildning som Somatic Experiencing ® (SE) Practitioner är en kompletterande utbildning som kräver grundläggande utbildning inom hälsa och/eller social omsorg eller psykoterapeutisk utbildning och erfarenhet.)
Riktlinjerna kompletterar de etiska riktlinjer som medlemmarna följer i sina respektive professioners föreningar.
SE-föreningen är som medlem av EASE förpliktigad till att följa de över tid gällande riktlinjerna för EASE (European Association Somatic Experiencing).
3.1 Ansvarsområden
3.1.1 Respekt för personens rättigheter och värdighet
Medlemmar i SE-föreningen visar respekt för individens grundläggande mänskliga rättigheter, värdighet och integritet och är ansvarig för att deras professionella kunnande och vetande inte används på ett sätt som kränker, utnyttjar eller förtrycker individen.
Medlemmen respekterar det vetande, insikt, erfarenhet och expertis som klienter, studerande, handledare och relevant tredje part har.
3.1.2 Tystnadsplikt och förtrolighet
Medlemmen respekterar individens förtrolighet genom sin tystnadsplikt om det som hen får veta om personen och andra under utövande av sin praktik.
Vid kännedom om kriminella förhållanden lyder medlemmen under allmän strafflag.
3.1.3 Informerat samtycke
Medlemmen gör det möjligt för klienten, den studerande, den handledde, att samtycka till de planerade aktiviteterna och berättar kontinuerligt om sina handlingar och de troliga effekter de får, så att personen har möjlighet att välja om hen vill delta eller inte.
Om medlemmen skall lämna upplysningar om sin klient i skriftlig form i professionellt sammanhang kräver det samtycke från klienten och klienten skall ges möjlighet att ta del av hela innehållet i redogörelsen.
3.1.4 Saklighet och tydlighet i relationen
Medlemmen får aldrig utnyttja sin auktoritet och professionella kompetens ekonomiskt eller personligt i relationen.
Medlemmen är ansvarig för att hålla professionella och personliga gränser gentemot klienten.
Medlemmen ingår aldrig i sexuella eller intima relationer till klienter, studerande, handledda så länge de är i ett beroendeförhållande.
3.2 Kvalitetssäkring, professionell standard och kompetens
Medlemmen strävar efter att utveckla och upprätthålla hög professionell kompetens i sitt arbete och förbinder sig att hålla sig à jour professionellt via egen terapi, handledning och deltagande i kurser inom professionen.
Medlemmen skall vara medveten om sina starka och svaga sidor både professionellt och mänskligt och därigenom kunna värdera realistiskt med vilken kompetens hen påtar sig uppgifter. Medlemmen ska praktisera innanför gränserna för sin förmåga som resultat av utbildning, träning, erfarenhet, personlig styrka och personliga begränsningar.
Medlemmen är uppmärksam på de begränsningar och möjligheter som ligger i metoden och söker professionellt stöd i svåra situationer.
3.3 Kollegialt ansvar
Medlemmen behandlar och talar om kollegor, lärare, studerande och andra professionella grupper med respekt.
Medlemmen respekterar kollegors och andra professionella gruppers särskilda kompetens, förpliktelser och ansvar i Sverige och utomlands.
Medlemmen ska vara öppen för kollegial och offentlig feedback av sitt arbete.
Medlemmarna tar vara på varandra genom att erbjuda hjälp och stöd till varandra i etiska frågor.
Etiska riktlinjer
Följande etiska riktlinjer gäller för medlemmar i SE-föreningen Sverige sedan 2015-05-11.
1 Syfte
Riktlinjerna är vägledande för medlemmarnas praktik av SE, som behandlare, psykoterapeut, lärare, organisatör av utbildningen, handledare och forskare.
2 Grundläggande principer
De etiska riktlinjerna ska:
– ge vägledning för etisk och professionell praktik av SE som föreningens medlemmar är förpliktigade att uppfylla
– ge stöd för kvalitetssäkring vid utövande av SE-behandlingen
– ge vägledning för etiskt och professionellt kollegialt förhållningssätt
– ligga till grund för rådgivning om, och klagomål vid överträdelse av de etiska riktlinjerna.
3 Generella riktlinjer för utövande av SE-behandling
SE är en kunskap och förmåga att återetablera nervsystemets självreglerande funktioner när det är obalans som följd av inre och yttre belastningar (chock, trauma och utvecklingsmässig stress) som överstiger personens resurser.
Det är den enskilda medlemmens ansvar att integrera SE-professionen i den/de metoder, som den berörda behärskar sedan tidigare med hänsyn tagen till denna/dessa metoders etiska riktlinjer.
Föreningens etiska riktlinjer bygger på förutsättningen att utbildningen till SE® – practitioner är en specialistutbildning som påbyggnad ovanpå den/de kompetenser som är en förutsättning för att bli antagen till utbildningen och för att bli medlem i SE-föreningen Sverige. (Utbildning som Somatic Experiencing ® (SE) Practitioner är en kompletterande utbildning som kräver grundläggande utbildning inom hälsa och/eller social omsorg eller psykoterapeutisk utbildning och erfarenhet.)
Riktlinjerna kompletterar de etiska riktlinjer som medlemmarna följer i sina respektive professioners föreningar.
SE-föreningen är som medlem av EASE förpliktigad till att följa de över tid gällande riktlinjerna för EASE (European Association Somatic Experiencing).
3.1 Ansvarsområden
3.1.1 Respekt för personens rättigheter och värdighet
Medlemmar i SE-föreningen visar respekt för individens grundläggande mänskliga rättigheter, värdighet och integritet och är ansvarig för att deras professionella kunnande och vetande inte används på ett sätt som kränker, utnyttjar eller förtrycker individen.
Medlemmen respekterar det vetande, insikt, erfarenhet och expertis som klienter, studerande, handledare och relevant tredje part har.
3.1.2 Tystnadsplikt och förtrolighet
Medlemmen respekterar individens förtrolighet genom sin tystnadsplikt om det som hen får veta om personen och andra under utövande av sin praktik.
Vid kännedom om kriminella förhållanden lyder medlemmen under allmän strafflag.
3.1.3 Informerat samtycke
Medlemmen gör det möjligt för klienten, den studerande, den handledde, att samtycka till de planerade aktiviteterna och berättar kontinuerligt om sina handlingar och de troliga effekter de får, så att personen har möjlighet att välja om hen vill delta eller inte.
Om medlemmen skall lämna upplysningar om sin klient i skriftlig form i professionellt sammanhang kräver det samtycke från klienten och klienten skall ges möjlighet att ta del av hela innehållet i redogörelsen.
3.1.4 Saklighet och tydlighet i relationen
Medlemmen får aldrig utnyttja sin auktoritet och professionella kompetens ekonomiskt eller personligt i relationen.
Medlemmen är ansvarig för att hålla professionella och personliga gränser gentemot klienten.
Medlemmen ingår aldrig i sexuella eller intima relationer till klienter, studerande, handledda så länge de är i ett beroendeförhållande.
3.2 Kvalitetssäkring, professionell standard och kompetens
Medlemmen strävar efter att utveckla och upprätthålla hög professionell kompetens i sitt arbete och förbinder sig att hålla sig à jour professionellt via egen terapi, handledning och deltagande i kurser inom professionen.
Medlemmen skall vara medveten om sina starka och svaga sidor både professionellt och mänskligt och därigenom kunna värdera realistiskt med vilken kompetens hen påtar sig uppgifter. Medlemmen ska praktisera innanför gränserna för sin förmåga som resultat av utbildning, träning, erfarenhet, personlig styrka och personliga begränsningar.
Medlemmen är uppmärksam på de begränsningar och möjligheter som ligger i metoden och söker professionellt stöd i svåra situationer.
3.3 Kollegialt ansvar
Medlemmen behandlar och talar om kollegor, lärare, studerande och andra professionella grupper med respekt.
Medlemmen respekterar kollegors och andra professionella gruppers särskilda kompetens, förpliktelser och ansvar i Sverige och utomlands.
Medlemmen ska vara öppen för kollegial och offentlig feedback av sitt arbete.
Medlemmarna tar vara på varandra genom att erbjuda hjälp och stöd till varandra i etiska frågor.